Basisondersteuning hoogbegaafden

Basisondersteuning meer- en hoogbegaafde leerlingen

Omdat we het belangrijk vinden dat elke leerling zijn of haar talenten volledig kan ontplooien, is er binnen het havo en vwo op het Regius (Wilhelminalaan) ook aandacht voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de afgelopen drie jaar is ruim een derde van de lesgevenden in de onder- en bovenbouw geschoold op het vlak van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast zijn er zowel in de onder- als de bovenbouw lesgevenden die de RITHA-basisopleiding* hebben gevolgd. Zij zijn niet zozeer verantwoordelijk voor de directe begeleiding van de leerling, maar brengen hun expertise in bij verschillende thema’s binnen de meer- en hoogbegaafdheid. Voor de begeleiders binnen het ondersteuningsteam geldt dat zij allemaal geschoold zijn in/of bekend zijn met het thema meer-/hoogbegaafdheid en de ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen. Zij zetten hun expertise in om deze leerlingen te kunnen begeleiden naar steeds meer zelfstandigheid.

Leerlingen met kenmerken van meer-/hoogbegaafdheid kunnen bij hun start op school worden uitgenodigd voor een intake om af te stemmen of, en zo ja welke ondersteuning gewenst is. Naast het standaard onderwijscurriculum bieden we een honoursprogramma. Leerlingen kunnen binnen dit programma hun kennis en vaardigheden verdiepen en verbreden. Ook in de debatclub kunnen leerlingen hun talenten ontplooien. Het kan voor meer- en hoogbegaafde leerlingen prettig zijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Hiervoor is er op onze locatie een peergroup. Onder leiding van een collega die de RITHA-basisopleiding heeft gevolgd, komen leerlingen hier op vrijwillige basis één keer per week samen.

We zijn actief aan het onderzoeken hoe er (nog) beter aangesloten kan worden bij de onderwijsleerbehoeften van deze groep leerlingen met betrekking tot het onderwijscurriculum.

* Voor meer informatie over de RITHA-basisopleiding kunt u de website van de Universiteit Nijmegen
bezoeken
.