Ondersteuning vmbo

We onderscheiden drie niveaus van ondersteuning. Elk arrangement sluit aan bij de behoefte van de leerling. De school werkt hierin ook samen met externe partners.

Dagelijkse begeleiding

Elke leerling krijgt begeleiding van de docenten en mentor. De mentor is het vaste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders, volgt de ontwikkeling en bespreekt regelmatig hoe het gaat. Samen met het ondersteuningsteam wordt bekeken wat een leerling nodig heeft om zich prettig te voelen en goed te kunnen leren. 

We volgen het welbevinden van onze leerlingen onder andere via: 

  • het jaarlijkse leerlingtevredenheidsonderzoek;
  • de gezondheidscheck van de GGD (leerjaar 1 en 3);
  • de psychosociale vragenlijst, het sociogram en de vragenlijst welbevinden en veiligheid van Kracht In Controle (KIC). 

De uitkomsten hiervan, samen met informatie van mentoren, helpen om tijdig de juiste ondersteuning te bieden.

Basisondersteuning

De basisondersteuning is de onderwijsondersteuning die alle scholen binnen het SWV (Samenwerkingsverband) aan alle leerlingen moeten bieden.
Hierbij gaat het om:

  • hulp bij leerproblemen, zoals dyslexie;
  • studiebegeleiding en ondersteuning bij plannen;
  • sociale veiligheid en gedragsbegeleiding;
  • aangepaste werkplekken en hulpmiddelen;
  • protocol voor medische handelingen (link).

Extra ondersteuning

Soms is basisondersteuning niet genoeg. Leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, krijgen extra ondersteuning.

Deze begeleiding vindt zoveel mogelijk in de klas plaats, tijdens of naast de reguliere lessen en kan ook in kleine groepjes worden aangeboden. De school organiseert deze ondersteuning zelf, in samenwerking met het ondersteuningsteam onder leiding van de ondersteuningscoördinator.

Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld.
Daarin staat:

  • de verwachte uitstroombestemming;
  • de belemmerende en bevorderende factoren;
  • de ondersteuning en begeleiding die nodig is;
  • eventuele afwijkingen van het standaard lesprogramma.

Het OPP wordt opgesteld in samenwerking met de leerling en ouders, die instemmingsrecht hebben op het handelingsdeel.

Wanneer blijkt dat de school niet de juiste hulp kan bieden, wordt in overleg met ouders en het SWV gezocht naar een passende oplossing, bijvoorbeeld speciaal (voortgezet) onderwijs.

Basisondersteuning

OndersteuningOmschrijvingWieToewijzing
StudiebegeleidingExtra begeleiding bij vakken of huiswerk in kleine groepjes.Docent / mentor / vakdocentOp advies van docent of mentor, of op initiatief leerling.
Monitoring schoolse- en basisvaardighedenSchoolvragenlijst + diatoetsenMentor / OTVerplichte deelname
Studie-, profiel- en beroepskeuzeLoopbaanoriëntatie en -begeleiding, gericht op vervolgopleiding of werk.Mentor / decaanVia mentor of decaan, deels ingeroosterd.
Dyslexie/dyscalculie/ screeningSignalering en begeleiding bij dyslexie/dyscalculie, evt. training of hulpmiddelen.Taal- of rekenspecialist / dyslexiecoachNa signalering door docent of op basis van verklaring.
NT2-begeleidingTaalondersteuning voor leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben.NT2-docentAanmelding via mentor of ondersteuningsteam.
Executieve functiesBegeleiding op vaardigheden zoals plannen, concentreren, organiseren.Mentor / vakdocenten / OTOnderdeel van mentorlessen of huiswerkklas
DecaanOndersteuning bij het maken van keuzes voor vakken en vervolgopleiding.DecaanOp initiatief leerling of via uitnodiging decaan.
Sociaal-emotionele begeleidingGesprekken of begeleiding bij mentale en sociale problemen.Mentor / leerlingbalie / OTOp verzoek leerling, mentor of ouders.
FaalangstreductietrainingTraining voor meer zelfvertrouwen bij toetsen of presenteren.Trainer Na signalering mentor of op basis van vragenlijst.
Sociale vaardigheidstrainingTraining om beter contact te leren maken en reageren op anderen.Playing for Succes / mentorOp advies mentor of ondersteuningsteam.
ExamenvreestrainingBegeleiding voor leerlingen die spanning ervaren rond examens.Trainer Op aanmelding leerling of op advies mentor.
VertrouwenspersoonAanspreekpunt bij pesten, intimidatie of andere onveilige situaties.VertrouwenspersoonZelf aanmelden of via mentor/directie.
LeerlingbalieLaagdrempelig aanspreekpunt voor dagelijkse hulpvragen en praktische problemen.Medewerker leerlingbalieVrij inloopmoment; leerling meldt zich zelf.
Schoolmaatschappelijk werkBegeleiding bij persoonlijke of thuissituatie-gerelateerde problemen.SMWOp advies van OT of via mentor.
GGD / JeugdverpleegkundigeAdvies en gesprekken over gezondheid, verzuim of sociaal-emotioneel welzijn.GGD / JeugdverpleegkundigeOp initiatief van school, ouders of leerling.
Project SchoolmaatjesGroepsactiviteiten buiten schooltijd ter bevordering van sociale vaardigheden.Jongerenwerker i.s.m. schoolVia mentor of ondersteuningsteam; vrijwillige deelname.

Extra ondersteuning

OndersteuningOmschrijvingWieToewijzing
OT-begeleidingBegeleiding in kleine setting op het gebied van leren, gedrag of sociaal-emotioneel functioneren.OT-begeleiderToewijzing via ondersteuningsteam
Traject op maat (TOM)Tijdelijk maatwerktraject gericht op gedrag, welbevinden en terugkeer in de reguliere klas.TOM-teamVia OT, vast traject van 12 weken of langer
Regius LeerrouteTraject voor (dreigend) thuiszitters in een rustige setting, met begeleiding op maat.LeerroutebegeleidersPlaatsing op advies OT
Playing for SuccessGroepsgericht programma ter versterking van sociaal-emotionele vaardigheden.Externe trainer / schoolOp advies OT
Afstemming wijkteam / SMWSamenwerking met externe hulpverlening bij complexe thuissituaties.SMW / wijkteamIn samenspraak met ouders en OT