Arrangementen binnen het praktijkonderwijs
We onderscheiden drie niveaus van ondersteuning. Elk arrangement sluit aan bij de behoefte van de leerling.
Ondersteuning pro uitvoering mentor/docent
| Basis arrangement (BA) | Intensief arrangement (IA) | Zeer intensief arrangement (ZIA) | |
|---|---|---|---|
| Begeleidingsgesprekken/OPP gesprekken | De mentor voert drie maal in het jaar OPP/GIB gesprekken met ouder(s)/verzorger(s) en leerling samen. Deze gesprekken duren 30 minuten. De mentor voert begeleidings-gesprekken tijdens het mentoruur in een klassikale situatie. De mentor heeft per leerling op jaarbasis 8 uur ter beschikking voor de gesprekken. | De mentor voert drie maal in het jaar OPP/GIB gesprekken met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen samen. Deze gesprekken duren 30 minuten. Incidenteel vinden er tussentijds gesprekken met de ouder(s)/verzorger(s) plaats. De mentor voert begeleidings-gesprekken tijdens het mentoruur in klassikale situatie en op incidentele basis individueel. De mentor heeft per leerling op jaarbasis 8 uur ter beschikking voor de gesprekken. | De mentor voert drie maal in het jaar OPP/GIB gesprekken met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen samen. Deze gesprekken duren 30 minuten. Incidenteel vinden er tussentijds gesprekken met de ouder(s)/verzorger(s) plaats. De mentor voert begeleidings-gesprekken tijdens het mentoruur in klassikale situatie en naar behoeften individueel. De mentor heeft per leerling op jaarbasis 8 uur ter beschikking voor de gesprekken. |
| Theorierooster | Voor ieder leerjaar is er een vastgesteld theorierooster. Samengesteld op het kunnen behalen van de cognitieve doelen zoals omschreven in de streefdoelen voor PrO. | De leerling kan een aangepast theorierooster volgen wanneer er sprake is van overvraging en er met praktijklessen moet worden gecompenseerd. Leerlingen die meer kunnen, worden binnen de klas of in de vmbo/pro klas extra uitgedaagd. | De leerling kan een aangepast theorierooster volgen wanneer er sprake is van overvraging en er met praktijklessen moet worden gecompenseerd. Er is een mogelijkheid om deelcertificaten te halen op het VMBO of via het LWT traject. |
| Praktijkrooster | Voor ieder leerjaar is er een vastgesteld praktijkrooster. Dit rooster is gericht op het opdoen van praktische vaardigheden op de aangeboden beroepssectoren en moet een keuze voor een beroepssector mogelijk maken. | De leerling kan een aangepast praktijkrooster volgen, wanneer er sprake is van overvraging en er met theorielessen moet worden gecompenseerd. De leerling krijgt een aanbod op het leerwerkplein. | De leerling kan een aangepast praktijkrooster volgen, wanneer er sprake is van overvraging en er met theorielessen moet worden gecompenseerd. De leerling krijgt een aanbod op het leerwerkplein. |
| Pauze faciliteiten | De leerling is in staat om in een gemeenschappelijke ruimte met medeleerlingen te pauzeren. | De leerling kan met specifieke pauze-afspraken op een goede manier pauze houden zodat de veiligheid gewaarborgd blijft. | De leerling kan met specifieke pauze-afspraken op een goede manier pauze houden zodat de veiligheid gewaarborgd blijft. |
Ondersteuning pro uitvoering stageteam
| Basis arrangement (BA) | Intensief arrangement (IA) | Zeer intensief arrangement (ZIA) | |
|---|---|---|---|
| Begeleiding bij stage zoeken | De leerling wordt begeleid in de groep bij het zoeken en vinden van stage. De leerling vindt vervolgens zelf een stageplaats en communiceert. | De leerling krijgt ondersteuning bij het zoeken naar een geschikte stageplek door een mentor en stageteam. | De leerling krijgt ondersteuning bij het zoeken naar een geschikte stageplek door een mentor en stageteam. |
| Aangeleverde stage door school | De leerling kan worden ondersteund bij het zoeken naar een stage wanneer de leerling niet zelfstandig genoeg is en ouder(s)/verzorger(s) deze ondersteuning niet kunnen bieden. Mentor, stageteam en ondersteuningsteam zullen in overleg een stage aanwijzen. | De leerling kan worden ondersteund bij het zoeken naar een stage wanneer de leerling niet zelfstandig genoeg is en ouder(s)/verzorger(s) deze ondersteuning niet kunnen bieden. Mentor, stageteam en ondersteuningsteam zullen in overleg een stage aanwijzen. | |
| Plaatsing stage met zorg | De leerling wordt na de snuffelstage (eind leerjaar 2) geplaatst en besproken in een overleg tussen stage – zorg – mentor. | De leerling wordt besproken in het overleg, tussen stage – zorg, zodat de stagebegeleider in kan spelen op de ondersteunings- behoefte en het profiel van de leerling. | De leerling wordt besproken in het overleg tussen stage en zorg. Een lid van het ondersteuningsteam gaat bij de kennismaking mee naar de stage, de ondersteunings- behoefte wordt uitgelegd en het profiel wordt geschetst. |
| Interne stage | De leerlingen lopen in het tweede leerjaar een interne stage als voorbereiding op de externe stage vanaf het derde jaar. Het doel is het opdoen van een aantal basis arbeidsvaardigheden. | Indien een externe stage na het tweede leerjaar (nog) niet mogelijk is, krijgt de leerling een aanvullende interne stage aangeboden om de stage/arbeidsvaardig-heden intensiever te trainen in een veilige situatie. | Indien een externe stage na het tweede leerjaar (nog) niet mogelijk is, krijgt de leerling een aanvullende interne stage aangeboden om de stage/ arbeidsvaardigheden intensiever te trainen in een veilige situatie. Hierbij ontvangt de leerling ondersteuning van het stage/ ondersteuningsteam. Er kan gekozen worden voor een beschermde plek. |
| Stagebegeleiding per leerling | De leerling wordt één keer in de zes weken bezocht door de stagebegeleiding. | De leerling kan intensiever worden begeleid op stage. De intensiteit van bezoek wordt verhoogd. Of de stagebegeleider stemt vaker af met het stagebedrijf. | De leerling kan intensiever worden begeleid op een leerwerkplaats. De leerlingen worden op locatie door een stagebegeleider van school begeleid. Deze begeleiding heeft een tijdelijk karakter. |
| Overleg stage/ ondersteuning | Elke week vindt overleg stage/zorg plaats, waarbij leerlingen met extra ondersteunings-behoeften worden besproken, een plan wordt gemaakt en acties uitgezet. | Elke week vindt overleg stage/zorg plaats, waarbij leerlingen met extra ondersteuningsbe- hoeften worden besproken, een plan wordt gemaakt en acties uitgezet. |
Ondersteuning PrO Uitvoering team
| Basis Arrangement (BA) | Intensief Arrangement (IA) | Zeer intensief arrangement (ZIA) | |
|---|---|---|---|
| Opvangklas | De verwijderde leerling wordt opgevangen in een opvangklas, zodat de leerling hierna kan deelnemen aan de les. Hiervoor is er een vast opvangrooster. Aan het eind van hun lesdag meldt de leerling zich bij de docent. | De verwijderde leerling die direct nazorg/gesprek nodig heeft wordt opgevangen dor een lid van het ondersteuningsteam, zodat de leerling hierna kan deelnemer aan de les. Aan het eind van de lesdag meldt de leerling zich samen met de mentor bij de docent. | De verwijderde leerling die direct nazorg/gesprek nodig heeft wordt opgevangen door een lid van het ondersteuningsteam, zodat de leerling hierna kan deelnemen aan de les. Aan het eind van de lesdag meldt de leerling zich samen met de mentor bij de docent. |