Ondersteuning havo/vwo

Binnen het havo en vwo vinden we het belangrijk dat de talenten van de leerling optimaal ontwikkeld kunnen worden. De school biedt diverse ondersteuningsmogelijkheden en werkt samen met externe partners. 

Ons onderwijs en de ondersteuning richten zich op het vergroten van de zelfredzaamheid van leerlingen. De mentor is het vaste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. In overleg kan extra begeleiding ingezet worden vanuit het ondersteuningsteam. We maken hierbij een onderscheid tussen basis- en extra ondersteuning.  

We volgen het welbevinden van onze leerlingen onder andere via: 
– het jaarlijkse leerlingtevredenheidsonderzoek;
– de gezondheidscheck van de GGD (leerjaar 1 en 3);
– de psychosociale vragenlijst, het sociogram en de vragenlijst welbevinden en veiligheid van Kracht van Controle (KIC).

De uitkomsten hiervan, samen met informatie van de mentoren, helpen om tijdig de juiste ondersteuning te bieden.

    Basisondersteuning

    De basisondersteuning is de onderwijsondersteuning die alle scholen binnen het SWV (Samenwerkingsverband) aan alle leerlingen moet bieden.

    Hierbij gaat het om:

    • hulp bij leerproblemen, zoals dyslexie;
    • studiebegeleiding en ondersteuning bij plannen;
    • sociale veiligheid en gedragsbegeleiding;
    • aangepaste werkplekken en hulpmiddel;
    • protocol van medische handelingen.

    Extra ondersteuning

    Als de basisondersteuning niet voldoende is, schakelt de mentor, in overleg met leerling en ouders, het OT (ondersteuningsteam) in. Dit team, onder leiding van de ondersteuningscoördinator, kijkt samen met alle betrokkenen wat de leerling nodig heeft om goed te kunnen blijven leren en zich prettig te voelen op school. 

    De extra ondersteuning kan bestaan uit individuele begeleiding door het OT, hulp van externe professionals of ondersteuning via het OSP (Ondersteuningspunt).
    Het OSP is bedoeld voor leerlingen die voor langere tijd extra hulp of structuur nodig hebben. Hier krijgen zij begeleiding op het gebied van studievaardigheden, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. De OSP-ruimte biedt ook een rustige plek om even tot jezelf te komen of een korte pauze te nemen. De begeleiding staat onder verantwoordelijkheid van de ondersteuningscoördinator en gebeurt altijd in overleg met ouders. 

    Basisondersteuning

    OndersteuningOmschrijvingWieToewijzing
    Studiebegeleiding Extra begeleiding bij vakken of huiswerk, individueel of in kleine groepjesDocent / mentor / vakdocentOp advies van docent of mentor, of op initiatief leerling
    Monitoring schoolse- en basisvaardighedenSchoolvragenlijst + diatoetsen (taal en rekenen)Mentor / ondersteuningsteam / vakdocentVerplichte deelname
    Studie-, profiel- en beroepskeuzeLoopbaanoriëntatie en -begeleiding, gericht op vervolgopleiding of werkMentor / decaanVia mentor of decaan, deels ingeroosterd
    Dyslexie / screeningSignalering en begeleiding bij dyslexie, evt. training of hulpmiddelenTaalspecialist / dyslexiecoachNa signalering door docent of op basis van verklaring
    NT2-begeleidingTaalondersteuning voor leerlingen die Nederlands als tweede taal hebbenNT2-begeleider / ondersteuningsteamAanmelding via mentor of ondersteuningsteam
    Executieve functiesBegeleiding op vaardigheden zoals plannen, concentreren, organiseren. LoopbaanoriëntatieMentor / vakdocenten / ondersteuningsteamOnderdeel van mentorlessen of OSP-traject / korte workshop individ
    DecaanOndersteuning bij het maken van keuzes voor vakken en vervolgopleiding. LoopbaanoriëntatieDecaanOp initiatief leerling of via uitnodiging decaan
    Sociaal-emotionele begeleidingGesprekken of begeleiding bij mentale en emotionele hulpvraagMentor / ondersteuningsteamOp verzoek leerling, mentor of ouders
    Faalangstreductie-trainingTraining voor meer zelfvertrouwen bij toetsen en/of presenterenOndersteuningsteamNa signalering mentor, op verzoek van leerling/ouder of op basis van vragenlijst
    Sociale vaardigheidstrainingTraining om beter contact te leren maken en reageren op anderenPlaying for Succes / mentor / ondersteuningsteamOp advies mentor of ondersteuningsteam
    ExamenvreestrainingBegeleiding voor leerlingen die spanning ervaren rond examensTrainerOp aanmelding leerling of op advies mentor
    VertrouwenspersoonAanspreekpunt bij pesten, intimidatie of andere onveilige situatiesVertrouwenspersoonZelf aanmelden of via mentor/directie
    LeerlingbalieLaagdrempelig aanspreekpunt voor dagelijkse hulpvragen en praktische problemenMedewerker leerlingbalieVrij inloopmoment; leerling meldt zich zelf / mentor / ondersteuningsteam
    Schoolmaatschappelijk werk (SMW)Begeleiding bij persoonlijke of thuissituatie-gerelateerde problemenSMWOp advies van OT en mentor
    Jeugdverpleegkundige (GGD)Advies en gesprekken over gezondheid, geoorloofdverzuim of sociaal-emotioneel welzijnJeugdverpleegkundigeOp initiatief van school, ouders of leerling
    Medisch handelenBegeleiding volgens het protocol bij medische behoeften op schoolSchoolverpleegkundige GGDVolgens vastgesteld protocol; via ondersteuning
    Project SchoolmaatjesGroepsactiviteiten buiten schooltijd ter bevordering van sociale vaardighedenJongerenwerker i.s.m. schoolVia mentor of ondersteuningsteam; vrijwillige deelname
    Peergroup Hoogbegaafde leerlingenStimulering van leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid waarbij het ontmoeten en samen werken aan projecten centraal staatBegeleider peergroup / docent HBOp uitnodiging of aanmelding via mentor
    HonoursprogrammaExtra uitdaging voor leerlingen die méér willen dan het reguliere aanbodHonourscoördinator / vakdocentenOp uitnodiging of aanmelding via mentor of vakdocent

    Extra ondersteuning

    OndersteuningOmschrijvingWieToewijzing
    OSP-begeleidingBegeleiding in kleine setting op het gebied van leren, gedrag of sociaal-emotioneel functioneren. Een traject waarin via een ontwikkelingsperspectiefplan aan doelen wordt gewerkt.OSP-begeleiderToewijzing via ondersteuningsteam
    Traject op maat (TOM)Tijdelijk maatwerktraject gericht op gedrag, welbevinden en terugkeer in de reguliere klas.TOM-teamVia OT, vast traject van 12 weken
    Regius LeerrouteMaatwerktraject voor (dreigend) thuiszitters in een rustige setting, zoveel mogelijk gericht op terugkeer in de reguliere klasLeerroutebegeleidersPlaatsing op advies OT
    Aangepast roosterRoosterwijziging voor leerlingen die overvraging ervaren bij theorievakken.Mentor / ondersteuningsteamMet een OPP
    Playing for SuccessGroepsgericht programma ter versterking van sociaal-emotionele vaardigheden.Externe trainer / schoolOp advies OT